صفحه اصلی > خانه 
تقویم

الزامی بودن فرمهای ارزیابی طلاب از مدرسه در طرح رتبه بندی 1400
بنا بر اهمیت اجرای طرح رتبه بندی واحدهای حوزوی، الزامی بودن تکمیل فرمهای ارزیابی مدارس در سامانه پیشخوان اجرایی گردید.
 ١٢:٤٣ - چهارشنبه ٣١ شهريور ١٤٠٠ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

سالنامه آماری تبلیغ و تهذیب
به زودی سالنامه آماری تبلیغ و تهذیب حوزه های علمیه توسط واحد آمار منتشر خواهد شد.
 ١١:٢٦ - پنج شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

تهیه سالنامه آماری پژوهش سال 1397
سالنامه آماری پژوهش در فصل تابستان 98 توسط واحد آمار دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی تدوین و منتشر گردید.
 ١٣:٤٦ - يکشنبه ٢١ مهر ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

تهیه سالنامه آماری آموزش سال تحصیلی 97-96
سالنامه آماری آموزش سال تحصیلی 97-96 توسط واحد آمار دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی در تابستان 98 تدوین و منتشر گردید.
 ١٢:٤٤ - يکشنبه ٢١ مهر ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

تهیه گزارش آماری مبلغین مستفر و هجرت روستاهای بالای 200 خانوار
گزارش آماری مبلغین مستقر و هجرت روستاهای بالای 200 خانوار در فصل بهار 98 توسط واحد آمار دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی تدوین و منتشر گردید.
 ١١:٤٢ - يکشنبه ٢١ مهر ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
اخبار > آغاز رتبه بندی مدارس علمیه


  چاپ        ارسال به دوست

مدیر نظارت و ارزیابی حوزه علمیه در گفت و گو با خبرگزاری حوزه: طرح رتبه بندی مدارس علمیه کشور آغاز شد

آغاز رتبه بندی مدارس علمیه

طاهر فرهادیان، مدیر نظارت، ارزیابی و آمار دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه در گفتگو با سایت آمارحوزه های علمیه از آغاز طرح آزمایشی رتبه بندی مدارس علمیه و نظام جامع ارزیابی درحوزه علمیه خبرداد و به اهداف این طرح پرداخت که مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید: نظارت و ارزیابی ها در گذشته چگونه بوده است؟ با آغاز مدیریت آیت الله اعرافی تحول در حوزه علمیه و به تبع آن کیفی سازی در تمام ابعاد مورد توجه قرار گرفت. در این دوره حجم و تنوع فعالیت ها از یک سو و همچنین تدوین برنامه ها و اسناد کلان، از جمله سند چشم انداز حوزه و از سوی دیگر نیاز به روش ها و ابزارهای جدید نظارتی جهت ارزیابی و هدایت مستمر در حوزه های علمیه را بیش از پیش نمایان کرد. چراکه از یک سو مدیران برای تصمیم گیری صحیح نیاز به تصمیم سازی دارند و از سوی دیگر تصمیم سازی نیز بایستی بر مبنای خروجی، ارزیابی و نظارتهای متقن صورت گیرد و ارزیابی و نظارت متقن نیز باید بر پایه مدل ها و نظامات تخصصی صورت پذیرد بنابراین در صورت رعایت این الزامات مسیر تصمیم سازی و تصمیم گیری بسیار آسان تر و درصد ریسک و خطای تصمیمات کاهش خواهد یافت. بر طبق مصوبات شورای عالی طراحی، استقرار و بهسازی مستمر نظام جامع برنامه ریزی و نظارت راهبردی در حوزه های علمیه و همچنین طراحی شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد بر عهده دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی می باشد.در حوزه علمیه ارزیابی و نظارت های تخصصی در بخش های مختلف وجود داشته و دارد لذا بدلیل فقدان مدل های ارزیابی و رتبه بندی جامع در تمامی سطوح و بخش های مختلف، تاکنون ارزیابی جامع واحدها و بخش های حوزوی به خوبی صورت نگرفته است. موضوعی که خواسته شورای عالی است و با وجود مشکلات فراوان مالی در دوره حاضر، همواره از دغدغه های آیت الله اعرافی است و به جد پیگیری می شود. منظور از جامعیت نظام ارزیابی چیست؟ جامعیت از چند جهت مد نظر می باشد. در طرح جامع نظامات ارزیابی و رتبه بندی که توسط مدیریت نظارت و ارزیابی دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی دنبال می شود، ارزیابی و رتبه بندی عملکرد از پایین ترین سطح مدیریتی حوزه علمیه یعنی معاونین مدارس و مراکز تخصصی آغاز می گردد و به سطوح بالاتر از جمله مدیران استانی و ستادی ختم می گردد. از جهت دیگر منظور از جامعیت این است که تمامی کارکرد های اصلی حوزه از جمله آموزش، تهذیب، تبلیغ، پژوهش و امور طلاب را شامل می شود و نیز جامعیت از لحاظ دیدگاه یا منظر های پاسخگویی مد نظر است چراکه دیدگاه طلاب، اساتید، ارزیاب، مدیران مدارس و ... در نتایج نهایی تاثیر گذارند. در خصوص رتبه بندی مدارس و مراکز تخصصی چه اهدافی دنبال می شود؟ از جمله مهمترین هدف از نظر شورای عالی می توانیم به ایجاد زمینه لازم برای سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی سیاست‌های اجرایی و از نظر شورای گسترش تصمیم گیری در جهت اعطای مجوز به مدارس و اطمینان از تداوم شرایط مورد نیاز جهت ادامه فعالیت و یا ارتقاء اشاره کنیم. از نظر مرکز مدیریت نیز می توان به فراهم آمدن شرایط لازم جهت تخصیص بهینه و هدفمند منابع و ارتقاء کیفیت از طریق ایجاد زمینه رقابت بین مدارس و همچنین شناسایی مدیران برتر و... اشاره کرد. براین اساس می توان گفت که اصلی ترین هدف از اجرای این طرح بهبود عملکرد واحدهای آموزشی می‌باشد. لذا مدل اجرایی دفتربرنامه ریزی و نظارت راهبردی به‌گونه‌ای است که نقاط قوت و ضعف واحدها بصورت دقیق مشخص گردد و پیشنهادات جهت اصلاح عملکرد به مدیران ابلاغ گردد. رتبه بندی مدارس و مراکز چه زمانی آغاز می شود؟ رتبه بندی مدارس و مراکز اولین و شاید مهمترین گام در جهت تحقق استقرار نظامات ارزیابی و رتبه بندی در حوزه های علمیه است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته در سال تحصیلی گذشته(۹۸-۹۷) به صورت آزمایشی انجام و نتایج آن ارائه گردید. همچنین امیدواریم علی رغم مشکلات و موانع و در راستای دستور مدیر حوزه های علمیه، طرح ارزیابی و رتبه بندی مدارس علمیه و مراکز تخصصی سراسر کشور در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در کل کشور اجرایی و عملیاتی شود و بحمدالله فرآیند آن نیز آغاز شده است. همچنین مطالعات ارزیابی و رتبه بندی مدیریت های استانی در این سال نیز در دستور کار قرار دارد. زمانبندی رتبه بندی مدارس و مراکز تخصصی چگونه است؟ مرحله اول مربوط به ثبت اقدامات بدیع توسط مدیران مدارس و مراکز تخصصی است که فرآیند آن آغاز شده و اطلاع رسانی های لازم به مدیریت های استانی صورت گرفته است و تا پنجم دی ماه مدیران مدارس و مراکز تخصصی می توانند با مراجعه به سامانه آمار حوزه و مطابق دستورالعمل های ابلاغی نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام نمایند. مرحله دوم مربوط به تکمیل پرسشنامه کیفیت خدمات مدرسه توسط طلاب و اساتید مدرسه است که امیدواریم طی روز های آینده در سامانه نجاح بارگذاری و جهت تکمیل در دسترس طلاب و اساتید قرار بگیرد که متعاقبا از طریق پیامک و... اطلاع رسانی لازم انجام می شود. مرحله سوم مربوط به ورود ارزیاب به مدارس و مراکز است که در حال برنامه ریزی آن هستیم و مرحله چهارم ثبت اطلاعات شاخص های کلان از سامانه هاست که بزودی توسط واحد آمار این مدیریت، آغاز می شود. ۳۱۳/۴۰


١٤:٠٨ - يکشنبه ١ دی ١٣٩٨    /    شماره : ٤١٠٧٨٩    /    تعداد نمایش : ٢٦٧٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 207966
 بازدید امروز : 2887
 کل بازدید : 984805
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2